cz
Nový občanský zákoník

3.1.2014 | POTVORA Fintiva

 

Od 1.1. 2014 platí nový občanský zákoník.

Mimo jiné obsahuje i několik novinek týkajících se internetového prodeje.

 

 

Co by vás prodejce mohlo zajímat:

 

Odstoupení od smlouvy

  • Kupující uživatel má právo odstoupit od kupní smlouvy bez uvedení důvodu ve lhůtě 14 dnů ( platilo i ve starém zákoníku). POZOR: pokud na to kupujícího prodejce neupozorní, tak se tato doba    prodlužuje o 1 rok (původně se při neinformováni prodlužovala jenom o 3 měsíce).
  • V rámci těch 14 dní má kupující povinnost prodejci prokazatelně odeslat informaci o odstoupení (pozor: kupující nemusí v rámci těch 14 dní doručit tuto informaci prodejci a ani vrátit zboží - pouze musí odeslat informaci prodejci o tom, že odstupuje od smlouvy)
  • Termín pro vrácení zboží při odstoupení od smlouvy je však nově stanoven (doposud byl neurčitý)  na 14 dní od odstoupení od smlouvy.
  • Termín pro vrácení kupní částky je 14 dní od doručení odstoupení od smlouvy, přičemž však prodávající není povinen poslat peníze dříve, než došlo k vrácení zboží či prokazatelnému doložení, že zboží bylo zákazníkem odesláno zpět.

 

Náklady na vracení zboží

  • Náklady na vracení zboží (poštovné) zpět prodejci při odstoupení od smlouvy hradí kupující bez náhrady, o tomto rovněž musí být kupující informován předem
  • Do vracené částky při odstoupení od smlouvy se započítávají i náklady na doručení zboží zákazníkovi, které prodejci uhradil. Ovšem pozor, vrací se jen částka odpovídající nejlevnější variantě dopravy, jakou si zákazník mohl v době objednání zvolit. Bezplatný osobní odběr však do těchto variant dopravy nepatří.

 

 

Celé znění nového občanského zákoníku najdete např. ZDE.

Část týkající se odstoupení od smlouvy  je § 1829.

 

Komentáře:

Komentáře mohou vkládat jen přihlášení uživatelé.
Komentář od uživatele POTVORA Fintiva 15.1.2014 17:47:35

JIbadu: všeobecné podmínky (např těch 14 dní vrácení bez udání důvodu) u nás jsou a kdo nakoupí, tak ten musí podmínky schválit, takže je s nimi obeznámen. Jelikož ale nejsme prodejci a každý má třeba jiný způsob dodání, vyřízení reklamace (někdo to dokáže opravit, jiný to musí celé nahradit) - takže takto specifické věci už v našich podmínkách řešit neumíme... Ale těch 14 dní ano, jestli se ptáte přímo na tohle..:-)

Komentář od uživatele jibadu 15.1.2014 13:57:18

Dobrý den, bude tedy stačit dát odkaz na tyto podmínky do informací v profilu?

Komentář od uživatele Nanja 7.1.2014 14:41:02

Tak jsem na Fleru našla tohle:

U zboží vyrobeného na zakázku (zboží upraveného podle přání nakupujícího nebo pro jeho osobu) má nakupující právo do 14 dnů od uzavření odstoupit od smlouvy a to pouze v případě, že po dohodě obou stran nezačal prodávající pracovat na realizaci objednávky. V případě obdržení zboží na zakázku nelze zboží vracet bez udání důvodu. Takové zboží může nakupující pouze reklamovat, nesplňuje-li domluvené parametry nebo vykazuje-li jiné vady.

Komentář od uživatele Nanja 7.1.2014 13:13:32

Znojmačko a Potvůrko děkuji za odpověď. Také si myslím, že zboží vyrobené na zakázku by nemělo tak lehce jít vrátit bez udání důvodů. Pěkný den!!

Komentář od uživatele znojmačka 7.1.2014 10:59:06

Nanja- věcí vyrobených na zakázku- (upravovaných podle přání zákazníka atp.) se to netýká, to je pořád stejné.. ale určitě je dobré si pro tenhle případ uchovávat komunikaci se zákazníkem, aby bylo případně jasné, že to bylo na zakázku- (tzn. nemazat si zprávy, kde se s nakupujícím domlouvají rozměry, konečný vzhled výrobku a tak..) ..na to se nevztahuje klasické odstoupení od smlouvy, ale samozřejmě třeba vysloveně REKLAMACE- ta jde u všeho typu zboží, i u zboží na zakázku..

 

 

Komentář od uživatele POTVORA Fintiva 7.1.2014 9:26:38

Nanja - tohle jsem v novém občanském zákoníku nikde nenašla nebo jsem tu formulaci nepochopila (někdy si to musím přečíst 5x, abych tu překmplikovanou větu pochopila...:-))...ještě to někde poptám...:-) Jestli dohledám, dám vědět, ale zatím mi připadá, že to u "distančního prodeje" speciálně ošetřeno není...

Komentář od uživatele Nanja 7.1.2014 0:10:39

Dobrý večer, zajímalo by mě, jak je to s vracením zboží, které bylo vyrobeno na zakázku. Mám na mysli např. ušití oblečení na míru danému zákazníkovi, nebo  uháčkování záclonky podle pokynu zákazníka (což by se týkalo třeba mě). Děkuji za odpověď!!

Komentář od uživatele POTVORA Fintiva 4.1.2014 10:52:19

Právník nám k tomu bohužel nedal jednoznačnou odpověď, řekl, že neškodí, aby si to vepsali i prodejci...:-)

Kupující musí souhlasit s našimi podmínkami užívání našich stránek, kde jsme to zahrnuli, ale kupní smlouvu uzavírá s vámi... Poptali jsme to u další právní kanceláře, ale bude to chvíli trvat.. Ale osobně si opravdu nemyslím, že by byla hromada lidí, kteří by to zneužili a právně vymáhali možnost vrácení bez udání důvodů i po delší době než 14 dní...sama jsem to zatím nikdy nezažila... 

Komentář od uživatele MA.DE. 4.1.2014 9:02:12

Dobrý den, chápu tedy správně, že když jste tyto informace zahrnuli do Pravidel užívání, platí pro všechny, kdo zde prodávají a není nutné, aby každý z prodejců uváděl tyto informace ve svém profilu? Díky za info ;-) MD